Hela världen var så underbar.

Tro det eller inte men jag lånade häromkvällen Annelies längdskidor och drog ut i spåren. Jag har inte åkt sen den hemska skräckupplevelsen i frankrike när jag fick en utskällning av en pistör för att jag inte hade liftkort för längdspåren. Denna gången blev jag inte stoppad för kontroll av skoter så det kändes mycket bättre. Det var tillochmed riktigt roligt att åka. Ramlade noog bara en gång, fick lite bakvikt i en uppförsbacke. Som tur var så var det inte trafikstockning i spåren utan väldigt tomt så jag kunde lugnt komma undan utan upptäckt med min obefintliga teknik.

Så mycket lättare det var att köra 4 km här istället för 10 km på 2000 m höjd i alperna. Men härligt svettigt ändå, det blir nog fler gånger. Vad kostar ett par längdskidor?


Trysil, grymma ställe. Vi kom dit och det var vråålkallt, vi sprang från bilen in i värmestugan. Vi klädde på oss så vi omvandlades till ett gäng överviktiga på skidor.  Jag räknade att jag hade 8 lager plus ryggskydd under jackan, kändes väldigt smidigt och jag skämtade om att man inte skulle kunna svettas idag. Det fick jag ångra, väl uppe på toppen sken solen och det var nollgradigt, varma vindar och helt ljuvligt. Det fanns inte så mycket orörd lössnö kvar men blev en del grym offpist ändå, brant terräng som man verkligen saknar hemma i lindvallen. Så några vändor på berget och lite fotande senare hade svetten gått igenom flera av mina lager, vi bestämde oss för att svalka av oss lite och köra ner i dalen. Det svalkade, blev så kallt på vägen ner att jag och Hampus fick fina vita köldprickar på nästipparna. Den blev sedan lite oroväckande röd resten av kvällen, en frysskada undrar jag? Hårt liv det här. Men en totalt fantastisk dag som kanske är värd en röd rudolfnäsa resten av livet. 



Vi var på restaurang i tisdags, Rådhuset med uppstoppade mjukisdjur och horn på väggarna. Det var personalkväll borta på sälfjällstorget och gallerian. Efter lite väntan på sittplats fick vi till slut plats, 9 personer som inte hade bokat bord trodde ju vi det fanns plats till. Maten var kanon, Barbecueribbs och västerbottenpotatis. Jag undrar bara hur man ska äta revbenspjäll på ett civiliserat sätt, utan att se ut som en grottmänniska och göra slut på ett dussin servetter?  Jag kan inte. Det var väldigt trevligt en tisdagskväll.


Imorse var vi uppe en del av skidskolan för att köra upp en puckelpist. Vi sladdade runt och sprutade upp snö i högar så pucklar började ta form. Köra puckel är svårt, man ska skrapa, svälja och hålla andan. Köra upp på puckeln och ner på baksidan, inte runt den som en sväng som jag gärna vill. Och kötta på. Detta måste ut och övas.


I övrigt ligger det en trötthet som ett täcke över tillvaron just nu. Min säng lockar med en stark dragningskraft tidigt varje kväll. Jag skulle behöva en energiinjektion. Jag skulle behöva ett piller mot sirap i hjärnan.


På torsdag kommer familjen, det blir underbart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0