I en sal på biblioteket.

Jag tänkte ge er en liten bild av hur det går till när jag tentapluggar.

 

Det finns mycket att göra förutom att läsa det man ska i en tyst läsesal på ett bibliotek. När jag vet att jag måste läsa och har tenta om bara några dagar brukar jag få några slags myror i förståndet och göra allt annat än vad jag behöver. Så sittandes rastlös och bekymrad över alla bordsgrannars hängivenhet brukar jag börja läsa titlar på gamla inbundna böcker från typ 1800-talet, vissa är riktigt långa och roliga, typ som ”The Concise Corsini Encyclopedia of Psychology and Behavioral Science”, jag brukar klara av att hålla mig från impulsen att gå fram och läsa i dem.

Man kan också läsa sms från två år tillbaka, minnas, skratta, skämmas, bli ledsen och bli glad. Sms är lite som ett arkiv över ens historia, jag läser mina och ser på något sätt en annan del av Louise. Vissa meddelanden vill man spara i en ask under sängen och ta fram de stunder man behöver bli lite varm i kroppen. Eller bara ta fram tunga dagar när man är bedrövad i en tyst läsesal omringad av böcker tjocka nog att kunna döda med.
Läsesalen låter som en hemsk plats men den är egentligen riktigt trevlig med stora fina fönster och vita gardiner, det är nog mer mina egna känslor som gör den till en ibland smått ångestframkallande plats.


Som ni förstår av att vara såhär flitig på biblioteket blir man också väldigt törstig vilket betyder att man behöver dricka konstant och bli kissenödig konstant. Så det blir många kissepauser.


Man kan också bläddra i sin almanacka och räkna dagarna tills man får åka skidor. Eller kalkylera över schema och planera vilka föreläsningar man skulle kunna missa för att kunna få fly till den där andra vita världen, där det alltid är sol och snö och kärlek varje dag…?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0