Surfers paradise....

Idag har jag jobbat som lärarvikarie i en sjätteklass. Jag var den där vikarien ni vet som försöker hålla ordning, gör tappra försök men som låter det glida lite mellan fingrarna för det är roligare att vara med och skämta än att vara polis. Det var skoj. Sjätteklassare är ganska roliga. De kastar sudd, snor varandras sudd och måste leta efter sitt sudd i minst tio minuter. De ställer pinsamma frågor, speciellt killarna och är allmänt insnöade på könsord av alla dess slag.
Det är bra att jobba, pengar rullar inte in liksom. Finns en överhängande risk för väldigt mycket havregrynsgröt i vinter.

Har också varit hos komvux för att skrapa ihop kvarresterna av mina oavslutade engelskakurser. Ska göra ett national exam och ett vanligt test som handlar om Australien och Canada. Det är lustigt, idag åker typ alla unga till andra sidan världen och gör den där "resan man måste göra". Jobbar asset för att sen ta en ryggsäck och leva väl på en kontinent ett dygns flygresa härifrån. Typ en väldigt stor procentdel av mina bekanta på facebook uppdaterar omvärldenom om hur många dagar det är kvar tills de ska resa, om hur underbart det är att dyka på khongthongphongphong-ön och visar upp brunbrända solbrännor i solnedgångar på sandiga stränder. De surfar vågorna i Australien medans jag läser om dess fatastiska djurliv, natur och klimat i ett häfte till ett prov på ett komvux i ett sverige där det regnar. Visste ni förresten att en koloni i södra Australien var revolutionärer när de gav kvinnorna rösträtt 1892?
Jag skulle också vilja göra den där andra sidan jorden resan. Glida i bikini och shorts hela dagarna, sola, bada, surfa - bli arg över att jag inte kan första gången och sen kanske nöja mig med att titta på söta surfande pojkar istället.
Jag skulle väldigt gärna vilja surfa.
Men man kan ju inte göra allt. Och jag har ju valt skidorna istället. Så då får man nöja sig med att läsa om det på vita papper istället.

Jag har blivit tillfrågad att skriva en artikel om säsongarlivet till göteborgs nations tidning i Uppsala. Det är lilla Bea som har frågat om jag inte kan slänga ihop något. För Beatrice slänger ihop det mesta. Detta är en tjej jag umgicks med en del i Uppsala och som jag för övrigt är väldigt imponerad och förundrad över. Hon är megaseriös och duktig i allt, deltar i allt och gör allt till punkt och pricka. Hon har börjat läsa juridikprogrammet direkt efter gymnasiet, säkert störande apsmart där (hon sågade mitt pm rejält när hon korrekturläste det). Hon har varit både i spanien och frankrike och läst språk, hon har dansat, spelat teater och piano, jobbat på öland och köpt sin egna lägenhet som 18 åring. Hon gick upp och körde ett spinningpass kl 6.45 morgonen efter vi festat till 3. Och så tar hon med sig 2 kondomer när hon går ut, ifall den ena skulle gå sönder. Hon är en en kvalitetssäkring för framtiden. Man skulle kanske kunna spekulera i vissa krav från hemförhållandena. Hon är så söt. Bea är alltså redaktör för göteborgs nations tidning och vill att jag ska skriva en artikel. Livet i bubblan, the story, var ska jag börja?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0