solighet och manlighet.

Jag ska skriva hemtenta men jag vet inte var jag ska börja för den är så oändligt stor. Känns det som. Så jag skriver lite här så länge.

 

Helgen var solig. Fikade på uteservering och det var varmt och mysigt tills jag spillde en yoghurt med honung och musli grej i knät. Då blev det mest kladdigt och pinsamt, såg hur de vid borden bredvid låtsades som att de inte tittade.

 

Det var en del plugg i helgen också. Har hittat braiga stället att plugga på uppe på teknolog området. När man kommer dit en söndag kl 10 kan man ju tro att det skulle vara ensamt där men så är det inte. Där pluggas det hej vilt både lördagar och söndagar.

 

Jag har läst en väldigt bra bok. Masculinities and crime. Om hur män lever upp till sin maskulinitet på olika sätt. Män behöver sin maskulinitet. Kriminalitet är ett sätt att leva upp till den. Att råna, slåss, våldta är sätt att leva upp till sin maskulina identitet för dem som inte kan göra det på vanliga sätt som att vara bra på sport, studera, ha framtidsutsikter och få ett arbete som lönar sig. Få respekt på andra sätt. Hur marginaliserade pojkar och män inte har tillgång till traditionella sätt att leva upp till sin maskulinitet och då får ta till alternativa sätt. Den är sjukt bra, alla borde läsa den. Jag har börjat analysera manligheter omkring mig och tänker lite att det vore bra om män inte skulle behöva känna att de måste vara så manliga.


Förutom att läsa har jag ätit sushi och lagat mycket god köttfärssås med mycket kuckelimuck i. Tittat på en bra och ganska hemsk film, Brothers. Om hur skadad en människa som varit med i krig och utsatts för tortyr kan bli.

 

Jag har också virkat ett blått pannband som passar bra nu när det är kallt om öronen när man cyklar.

 

På söndag kommer min familj och mormor hit. Det ser jag mycket fram emot.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0